Ördögadta tehetségek

Milos Forman

Ezt a kifejezést akkor használtam először, amikor megnéztem, meghallgattam az "István
a Király"-t és rádöbbentem, egy rockopera kártékonyabb lehet, mint a Biblia, vagy egy
templomi prédikáció - együtt. A kép, a zene és a szöveg, felismerhetetlenül és kivéd
hetetlenül, egyszerre hat minden érzékszervre, ide értve az amúgy elvont gondolkodást is.
Bedönti a kritikai kapukat.
Forman is ilyen...
 


Hair

Csak nézz rám!
Két lábon járó élő holt ;
Száz, és százezer alkot egy sort;
Nézd az arcok falfehérek; halálba sodor a lépted!
És kihez szólnak a könnyeid?
Nem jön senki ne is hívj!
Majd az álom segít; hazarepít!

Játssz még, játszd azt, 
Hogy szabad vagy,
És bölcs vagy;
Aki csak igazságot oszt majd; 
Töltsd meg a fegyvered, és tüzelj! És hazudj még!
Sok hamis szólam elvakít!
Mond miért hiszed el?!
Mond miért hittük el?!

Manchester England, England!
Manchester England, England!

A nagy kék vízen túl!
És én egy angyal volnék,
Vigyáz rám az úr!
Hiszen én ő vagyok,
Én Claude vagyok Bukowski, Bukowski, Bukowski!

Nézz ránk!
Két lábon járó élő holt;
Száz, és százezer alkot egy sort;
Nézd az arcok falfehérek, halálba szállnak a gépek!
És porba hullnak a könnyeik, elnyeli a hideg föld;
Csak egy sírkő, egy temető!
Dal szól, harangok énekelnek, díszlövés
Sírokba zászlót tesznek, gyertya ég;
Azt mondják hősök vagytok; vér a vérért!

 

?



É
bredj napfény, keltsd őket álmukból, örök álmukból!

Ébredj napfény, keltsd őket álmukból, örök álmukból!

Ébredj napfény, keltsd őket álmukból, örök álmukból!

 

Ébredj napfény, keltsd őket álmukból, örök álmukból!

 

Ébredj napfény, keltsd őket álmukból, örök álmukból!

 

Ébredj napfény, keltsd őket álmukból, örök álmukból!

 

Ébredj napfény, keltsd őket álmukból, örök álmukból!

 

Ébredj napfény, keltsd őket álmukból, örök álmukból!

 

Ébredj napfény, keltsd őket álmukból, örök álmukból!

 

 

 

 

Forman

Érthetetlen, hogyan lehet az, hogy egy Amerikában jóformán ismeretlen cseh rendező rendezhette meg a "Száll a kakukk fészkére" című klasszikus filmet (és a Hairt). 

Forman "természetesen" zsidó.

1932-ben született Cáslavban, az egykori Csehszlo vákiában. Szülei koncentrációs táborban haltak meg.  Legalábbis Milos sokáig azt hitte. Aztán sok évvel anyja halála után annak egykori táborbeli ismerőse megírta, hogy akit apjának hitt, nem az igazi apja. A kedves mama ugyanis anno félrelé pett egy építésszel, Forman megpróbálta felvenni a kapcsolatot vér szerinti gój (?) apjával, de az elutasí totta.

Milyen filmet ír egy ilyen? Írhat persze remekművet. Forman ezt tette.

A Hair az 1960-as évek végén, a vietnami háború idején játszódik. Claude Bukowski, egy fiatal vidéki férfi megkapja behívóját a hadseregbe, ezért New Yorkba utazik. Itt ismerkedik meg a hippiként élő Bergerrel és annak barátaival, akik bevezetik Claude-ot a saját világukba: megmutatják számára a szabadságot, a társadalmon kívüli, kötetlen életet, de a barátságot és a felelősségvállalást is.

Eddig stimmel.

A film a fordulatos történeten, humoron és a magával ragadó zenén kívül komoly társadalomkritikát is tartalmaz. Felmutatja a faji előítélet és az arisztokrácia megnyilvánulásait, valamint a társadalmi képmutatást és az értelmetlen konvenciókat.

A Hairnak valóban lehetne ilyen mondanivalója. Lehetne, de igazi zenei, képi és szöveges mondanivalója egészen más.

Nézzék csak mihez - kihez szól a végén, az  örömóda, a reményóda? Hát a Fehér Házhoz a Gonosz Birodalmának központjához/ jelképéhez. A hair 1979-ben látott napvilágot. Akkor épp Jimmy Carter volt az amerikai elnök.Ő volt az aki...

1978-ban sikeresen közvetített Egyiptom és Izrael között, aminek eredményeképpen aláírták a Camp David-i egyezményeket, mely a közel-keleti térség békéjének tartós megteremtését célozta ... Pontosabban az áruló Szadat és a legaljasabb zsidó tömeggyilkos Begin kézfogása megteremtette a lehetőséget Izrael számára, hogy elpusztítsa Észak Afrikát és a Közel Keletet. [A kép Carter saját festménye...]

1980 januárjában új külpolitikai irányelveket hirdetett meg. A Carter-doktrína meghirdetése az amerikai kongresszus előtt 1980. január 23-án így hangzott.

"A nukleáris csapások legfontosabb célpontjai a szovjet katonai erők és az ország politikai, illetve katonai vezető központjai lesznek. … Ahhoz, hogy az USA csapást mérhessen a katonai célpontokra, valamint a föld alatti bunkereikben tartózkodó szovjet politikai és katonai vezetőkre … igen nagy találati pontosságú eszközökre van szükség, olyanokra, mint az MX-rakéta és az új légi és földi indítású cirkálórakéták. Elképzelhető, hogy hetekig vagy akár hónapokig tartó nukleáris háborút kell vívnunk. …az új direktíva biztonságos stratégiai tartalék létrehozását írja elő, olyan hadászati rakétaerő kiépítését, amely a konfliktus korai szakaszában kerül bevetésre, és így elrettentheti a Szovjetuniót attól, hogy később nagy erejű nukleáris csapást mérhessen ránk. Az Egyesült Államok vezetőinek pedig meg kell tudni őrizni képességüket a katonai erőkkel való kapcsolattartásra még egy elhúzódó nukleáris háború körülményei között is."
Így fuvolázott a Jimmy a galamb. Őt a héja Reagan követte, akinek szobrot emeltünk Judapesten.  követte

Ha tehát Forman nem lenne zsidó, csak csak zseni, a Fehér Házat így kellett volna ánrázolnia és nem hozsannázva csápoló. hanem üvöltve rohamozó tömeggel az előtérben.

Mit lehet tenni? Egy új rockoperát írni. Valahol talán már írják is...

Vért a vérért!